Wtza stappenplan voor zzp-ers in de zorg. Hoe bereid je je goed voor?
Op 1 januari 2022 is de inwerkingtreding van de Wtza. Hiermee verandert er veel voor zzp-ers in de zorg. Voor bestaande en nieuwe zzp-ers in de zorg zal gelden dat zij zich moeten melden bij de Inspectie. Deze verplichting is nieuw. Hoe pak je dat aan? In dit artikel bespreken we het Wtza stappenplan voor zzp-ers in de zorg.
De Wtza in het kort
- De Wtza dwingt alle zorgaanbieders, dus ook zzp-ers in de zorg, zich te melden bij de Inspectie;
- Met het melden erken je dat je begrijpt aan welke wet- en regelgeving je moet voldoen;
- Deze wet- en regelgeving is niet nieuw, maar komt voort uit bestaande wetten, zoals de Wkkgz;
- Praktisch betekent dit dat iedere zzp-er nu echt volledig aan de gang zal moeten met het voldoen aan wet- en regelgeving;
- Een klachtenregeling is onvoldoende om te voldoen aan de Wtza verplichtingen.
Wtza stappenplan voor zzp-ers
Wil jij als zzp-er voldoen aan de Wtza? Dan zeg je eigenlijk dat je wil gaan voldoen aan wet- en regelgeving. De Wtza is van toepassing op alle zorg- en jeugdhulpaanbieders en dus dien je als zzp-er te voldoen aan de wetgeving die op jou van toepassing is. Hieronder volgen de stappen die je doorloopt als je je wil gaan voorbereiden op de Wtza.
Stap 1: geregistreerd in het zorgaanbiedersportaal?
Het doel van de Wtza is dat de Inspectie alle zorgaanbieders in beeld heeft, zodat zij goed toezicht kan houden. Alle gegevens worden samengebracht in één overkoepelend ‘zorgaanbiedersportaal’. Alle beschikbare gegevens van en over zorgaanbieders worden hier samengebracht en worden publiekelijk toegankelijk gemaakt. In het zorgaanbiedersportaal staan de naam en adresgegevens van een zorgaanbieder. Ook de soorten zorg die verleend worden staan hierin vermeld.
Aanpak registratie zorgaanbiedersportaal
- Check op het zorgaanbiedersportaal of je vermeld staat en of de details kloppen;
- Wil je gegevens aanpassen? Dan dien je toegang te krijgen tot het zorgaanbiedersportaal;
- Toegang regel je via eHerkenning op deze website.
Tip: als je jouw onderneming uit jezelf registreert / aanvult in het zorgaanbiedersportaal, ben je alvast goed aangemeld als zorgaanbieder.
Stap 2: Check of jij aan de kwaliteitseisen voldoet
Nu je formeel geregistreerd bent als zorgaanbieder en de Inspectie weet welke zorg jij biedt, is het belangrijk dat je checkt of je voldoet aan de eisen. Het CIBG heeft een kwaliteitscheck ontwikkeld voor zorgaanbieders en dus ook zzp-ers in de zorg. Via die check kun je een aantal vragen doorlopen en beoordelen of jij aan de eisen voldoet.
Doe de kwaliteitscheck Wtza
- Ga naar de website met de kwaliteitscheck van het CIBG;
- Scroll naar beneden en kies de zorgsoort die bij jou past;
- Doorloop de vragenlijst
Tip: besef dat je aantoonbaar aan deze vragen moet voldoen! Het is belangrijk dat je zeker weet dat je deze vragen bij een controle kunt bewijzen.
Stap 3: Waar heb jij je nog op door te ontwikkelen?
Als je de vragenlijst doorneemt, merk je de volle reikwijdte van waar je aan moet voldoen. Deze wet- en regelgeving gaat veel verder dan alleen een klachtenregeling. De eisen hebben betrekking op aantoonbaar bevoegd- en bekwaam, gekoppeld aan jouw doelgroep. Het voldoen aan de eis van een kwaliteitssysteem is van belang, maar denk bijvoorbeeld ook aan een scholingsplan voor het aankomende jaar of een werkend cliëntdossier. Een goede registratie van incidenten en het voldoen aan wet- en regelgeving die te maken heeft met zorgsoorten, zoals bij de Wet zorg en dwang, speelt ook mee. Er ligt nogal wat werk voor veel zzp-ers in de zorg.