Let op! Renseigneringsverplichting voor zzp’ers die niet btw-plichtig zijn
Wanneer u een zzp’er inleent, bent u niet inhoudingsplichtig. Daarom hoeft u geen loonheffingen en premies werknemersverzekeringen af te dragen en betalen. Sinds januari 2022 bestaat er wel een nieuwe renseigneringsverplichting voor de inleners. U moet sommige betalingen aangeven bij de Belastingdienst. Lees hieronder verder om erachter te komen voor wie de verplichting geldt en wat de verplichting inhoudt.
De renseigneringsverplichting: wat is het?
Als vervanging van het IB-47 formulier geldt sinds 2022 de renseigneringsverplichting. Hierbij moeten bedragen die aan de zzp’er zijn betaald, aangeleverd worden bij de Belastingdienst. Dit geldt wanneer de zzp’er zelf geen facturen stuurt of facturen stuurt zonder vermelding van btw.
Naast de betaling, moeten de gegevens over de uitbetaalde bedragen aan de zzp’er ook aangeleverd worden.
De volgende gegevens moet u als inlener registreren en aanleveren:
- Het uitbetaalde bedrag.
- De datum van uitbetaling.
- BSN, naam, adres en geboortedatum van de persoon aan wie wordt uitbetaald.
Uitzonderingen renseigneringsverplichting
De renseigneringsverplichting geldt niet bij de volgende gevallen:
- Betalingen voor werkzaamheden en diensten als werknemer, artiest, beroepssporter of als lid van een buitenlands gezelschap in de zin van de Wet op de loonbelasting. Of als inwoner van een ander land die als artiest, beroepssporter of lid van een gezelschap geen belasting in Nederland verschuldigd zijn.
- De werkzaamheden zijn verricht als vrijwilliger in de zin van de Wet op de loonbelasting.
- Werkzaamheden en diensten waarvoor een factuur met btw is uitgereikt.
De meeste zzp’ers zijn btw plichtig voor hun werkzaamheden en brengen ook btw in rekening. Er zal dus voor u als inlener weinig veranderen. Mocht u zien dat er geen btw in rekening wordt gebracht, dan ben u dus zelf verantwoordelijk om de betaalde bedragen aan de Belastingdienst door te geven. U heeft daar ook meer informatie voor nodig dan u wellicht normaal gesproken opvraagt bij de zzp’er.
Uitbetalingen in 2022
Indien de uitbetaling in 2022 is gedaan, moet u uiterlijk vóór 1 februari 2023 de gegevens aanleveren. De gegevens kunnen via het online gegevensportaal van de Belastingdienst worden aangeleverd. Wanneer dit de eerste keer is dat u via het gegevensportaal (Digipoort) aanlevert, moet u zich aanmelden voor een gebruikersnaam en wachtwoord. In 2022 is het nog niet mogelijk om de betalingen aan te leveren.
Uitbetalingen in 2023
Bij betalingen in 2023 of later moet er vóór 1 februari van het jaar na het jaar waarin de bedragen zijn uitbetaald de gegevens aangeleverd worden. Als uitbetaler heeft u de mogelijkheid om via het gegevensportaal of Digipoort de gegevens aan te leveren. Vanaf 2023 is het ook mogelijk om deze betalingen aan te leveren in het jaar dat u de betaling doet.
Let op informatieplicht bij uitbetalingen aan derden
Doet u weleens uitbetalingen voor werkzaamheden of diensten aan personen die niet bij u in dienst zijn en geen ondernemer zijn? Bijvoorbeeld aan sprekers voor een bijeenkomst of personen die kleine klusjes verrichten. Dan kunt u niet langer gebruikmaken van het formulier IB-47 voor opgave aan de Belastingdienst. In dit artikel zetten wij uiteen wat deze wijzigingen inhouden.
Renseigneringsverplichting vervangt IB-47
De huidige opvraag van uitbetaalde bedragen aan derden, beter bekend als het IB-47 formulier, mist op dit moment de wettelijke basis om het BSN op te vragen. Vanwege het belang hiervan voor de belastingheffing in de inkomstenbelasting, wordt vanaf 1 januari 2022 een renseigneringsverplichting ingevoerd voor opdrachtgevers om dit alsnog mogelijk te maken. De Belastingdienst krijgt op deze manier meer inzicht in de betalingen die gedaan worden door administratieplichtigen aan opdrachtnemers die worden aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheden.
Wanneer is dit voor u van toepassing?
De renseigneringsverplichting is van toepassing op twee groepen administratieplichtigen:
- Inhoudingsplichtigen die betalingen doen aan een zzp’er voor werkzaamheden en diensten die zijn verricht.
- Collectieve beheersorganisaties die namens een groep van rechthebbenden optreden om zonder winstoogmerk vergoedingen voor een auteursrecht of naburig recht te innen en onder rechthebbenden te verdelen.
Wanneer kunt u gewoon formulier IB-47 blijven gebruiken?
Voor de volgende betalingen geldt geen renseigneringsverplichting, en kunt u dus gewoon het formulier IB-47, zonder verplichte benoeming van het BSN nummer gebruiken:
- Een werknemer, artiest, beroepssporter of lid van een buitenlandsgezelschap.
- Een vrijwilliger.
- Werkzaamheden en diensten waarvoor een factuur is uitgereikt.
- Vergoedingen voor een auteursrecht of naburig recht aan erfgerechtigden.
Wat zijn de gevolgen voor u?
De nieuwe regeling vergt een aanpassing van uw bestaande administratieve processen. U moet jaarlijks na afloop van het kalenderjaar het BSN, de naam, de geboortedatum van de ontvanger en de betaalde bedragen inclusief kostenvergoedingen aanleveren. Belangrijk verschil met de huidige regeling is dat de Belastingdienst u hier geen verzoek meer om hoeft te sturen.
Let op! Werkt u met zzp’ers die geen omzetbelasting afdragen? Dan zult u vanaf 1 januari 2022 dus aan de Belastingdienst de gegevens moeten aanleveren.
De renseigneringsverplichting gaat in per 1 januari 2022. Dit betekent dat u uiterlijk 31 januari 2023 de informatie over 2022 moet hebben aangeleverd. In het komende jaar zal een handleiding van de Belastingdienst online komen waarin wordt beschreven hoe de gegevens (digitaal) moeten worden aangeleverd. We houden u op de hoogte.
Bron: Moore DRV