Voorstellen Belastingplan 2025 bekendgemaakt
Staatssecretaris Van Rij van Financiën heeft een overzicht van het voorlopige pakket Belastingplan 2025 en de daarin opgenomen maatregelen naar de Tweede Kamer gestuurd.
Dat deed hij als bijlage bij de nieuwe Fiscale Beleids- en Uitvoeringsagenda. Met die agenda informeert Van Rij over de koers die hij als staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingdienst van het kabinet Rutte IV heeft ingezet op het gebied van belastingbeleid en de uitvoering daarvan. Verder geeft de agenda inzicht in de voorgenomen wetstrajecten voor dit jaar en de uitvoerbaarheid daarvan. Daarbij wordt gefocust op de voornaamste uitvoerder van belastingbeleid: de Belastingdienst.
Belastingplan 2025
Stapsgewijs verlagen MKBwinstvrijstelling naar 12,03%
In het Belastingplan 2024 is de MKB-winstvrijstelling in de inkomstenbelasting (artikel 3.79a Wet IB 2001) per 1 januari 2024 op 13,31% gesteld en deze zou per 1 januari 2025 op 12,7% worden gesteld. Op basis van de voorjaarsbesluitvorming wordt voorgesteld de MKB-winstvrijstelling met ingang van 1 januari 2025 op 12,03% te stellen. Deze maatregel dient als technische dekking en kan in augustus worden heroverwogen.
Tariefkorting in de motorrijtuigenbelasting voor personenauto’s (periode 2026 – 2030)
Om stagnatie van de ingroei van emissievrije personenauto’s in het wagenpark te voorkomen geldt vanaf 1 januari 2026 voor emissievrije personenauto’s een tariefkorting van 40% in de motorrijtuigenbelasting, die geleidelijk afloopt naar 35% in 2029 en naar 30% in 2030.
Aanpassen tabel bpm voor hybride aangedreven personenauto’s – a.g.v. nieuwe (Europese) normen.
Europese regelgeving leidt tot een nieuwe methode waarop de CO2-uitstoot van hybride aangedreven personenauto’s (PHEV) wordt bepaald. Effectief leidt dit tot een substantieel hogere CO2-uitstoot voor PHEV met ingang van 1 januari 2025 en een verdere verhoging met ingang van 1 januari 2027. De bpm kent een specifieke tarieftabel voor PHEV die als gevolg van deze ontwikkeling aanpassing behoeft.
Specifiek forfait voor bestelauto’s waarvan CO2-uitstootgegevens ontbreken (bpm).
Met ingang van 1 januari 2025 vervalt de bpm-vrijstelling voor de bestelauto van een ondernemer. De bpm zal voor bestelauto’s worden gebaseerd op de CO2-uitstoot. Van een klein aantal bestelauto’s is de CO2-uitstoot onbekend of zou moeten worden teruggevallen op NEDC (in plaats van WLTP). De bpm zou voor deze groep voertuigen hierdoor zonder aanvullende wetgeving worden gebaseerd op een onbetrouwbaardere methode of een hoge forfaitaire waarde. Dat is voor de groep voertuigen waarover het gaat onwenselijk. Het voorstel is om voor deze situatie te voorzien in een specifieke oplossing.